onsdag 5 september 2012

Jordkällaren

Jag har alltid avundat människor som strävat efter självhushållning och själv önskat att jag kunde, till viss del, vara självförsörjande. Nu kan jag delvis se mål i sikte. Ett av kraven när vi letade hus var att det skulle finnas en jordkällare och det kravet uppfyllde vi. Som jag skrivit om tidigare är ju  trädgårdslandet inte färdigt ännu, så därför blir det ju inte tal om självhushållning på rotfrukter i år, men i alla fall näst gårds när man kan köpa närproducerat från bönder i trakten och jag har ju också möjligheten till förvaring av hemma lagad saft och sylt.




Under uthuset finns en jättefin jordkällare och det har inga problem med varken översvämningar på våren eller fukt och kondens. 

Utsidan blir ett projekt förhoppningsvis redan till våren/sommaren 2013. Jord ska grävas bort så att gången ner till dörren blir bredare och sen ska den plattläggas i trappsteg, för den sluttande gräsklädda backen som är idag är livsfarlig när det regnat. Sen ska sidorna kläs med natursten, så det blir som ett halvmånformat stenparti, med stentrappan ner till dörren i mitten. Men som sagt, det blir inte i år, tyvärr. Jag har så många projekt jag vill påbörja, men först måste hönshuset bli klart och sen behöver trädgårdslandet göras i ordning också, så jag kan börja odla till våren.  

Som ni ser har ytterdörren till jordkällaren sett bättre dagar och behöver renoveras, eller kanske helt enkelt bytas ut helt.




Förmaket är till för att hålla ute både för varm och för kall luft, beroende på årstid och därmed hjälpa till med att hålla en konstant tempratur några grader över nollan inne i jordkällaren. Ett perfekt kylskåp året om, med andra ord.
(Den gröna fläcken på innerdörren är gammal målarfärg och jag hoppas att maten inte tar skada av lite målarfärg, för jag tänkte måla hela dörren, för att på så sätt dölja fläcken.)




Här är två bilder på det inre rummet. Med tanke på att jordkällaren är byggd runt sekelskiftet och fortfarande står upp så är det nog ingen fara att taket rasar in, men det känns ändå lite nervöst att stå under de stora stenblocken.
Här inne behövs trälårar och trälådor till förvaring, men för övrigt är det helt funktionsdugligt.


 


1 kommentar:

  1. Vilket fantastiskt utrymme du har där! Ser mysigt och fint ut.
    Lycka till med förvaringen:)

    SvaraRadera